Lieve en Laurent,
Aljan en Heval
Getuigenis
Regio Waasland
Getuigenis
Regio Waasland
Toen Auxilia in 2023 werd voorgesteld in mijn lokale vereniging, wist ik meteen: hier wil ik mijn schouders onder zetten. Ik geloof sterk dat je ook in je eigen buurt de wereld een stukje beter kunt maken. En wat is er fundamenteler dan onderwijs?
Eerst begeleidde ik een jongen uit de lagere school. Door zijn chaotische thuissituatie was aandacht een probleem. Ik had snel door dat een uur te lang was voor hem en besloot om hem twee of drie keer per week een half uurtje te helpen. Op school, omdat er bij hem thuis geen rust was. Hij was een dankbare leerling om mee te starten. Wat hij nodig had, was iemand die hem bij de les hield. Samen met hem kon overlopen wat hij moest doen en zijn aandacht kon helpen vasthouden zodat hij zijn schooltaken effectief uitvoerde en zijn lessen effectief leerde.
Het resultaat was er al na een paar weken! Plots kwam hij af met een rekentoets van 18 op 20. Hij straalde! Zijn zelfvertrouwen schoot omhoog toen hij ontdekte dat goede punten hem ook aandacht opleverden in de klas. Toen hij een toets had over vogels, vroeg ik hem alles op: welke soorten veren zijn er, wat zijn de verschillende stadia van een ei? Het was de eerste keer dat iemand hem ‘overhoorde’. Zijn toets was goed, en het was alsof hij toen pas begreep hoe studeren werkt, en dat het tot goede punten leidt. Dat lijkt een evident inzicht, maar als thuis alles chaos is en niemand naar je lessen vraagt, doe je die ervaring simpelweg niet op.
Momenteel begeleid ik een meisje, Hasna, een vrolijke en nieuwsgierige leerlinge met een grote liefde voor verhalen. Hasna houdt enorm van lezen, net als ik. Dat is een verbindende factor. We zijn nu samen bezig in het boek ‘Dagboek van een loser’, en we genieten er allebei van. We lezen om de beurt een stukje, praten over de grappige momenten en staan stil bij moeilijke woorden. Lezen opent een wereld waarin we samen kunnen verdwalen.
Toch blijft het niet bij lezen alleen. Soms maken we ook huiswerk, bereiden we een toets voor of kijk ik haar agenda na. Ik wil geen verlengde zijn van de schoolbanken. Ik behandel leerlingen als een gelijke, niet als een leerling die ‘hulp nodig heeft. We werken samen, en zij weten: “dit is serieus, ik geloof in jou.”
Wat ik vooral wil, is dat Hasna zich gezien voelt. Ik wil dat zij het gevoel heeft dat ze een VIP-behandeling krijgt, dat ze speciaal is. Niet omdat ze hulp nodig heeft, maar omdat ze het waard is.
Het fijne aan Auxilia is de flexibiliteit waardoor je je opdracht kan organiseren zoals je zelf wil, helemaal op maat van jezelf en van je leerling. Ik had net wat meer ruimte in mijn agenda gekregen overdag en fiets elke week in mijn middagpauze een uurtje over en weer van mijn werk naar Hasna.
Mijn respect voor leerkrachten is alleen maar gegroeid. Wat zij dag in dag uit doen voor een hele klas is indrukwekkend. En ik heb geleerd dat je met een uurtje per week écht een verschil kunt maken. Voor één kind, op een heel concreet moment in haar leven. En misschien is dat wel het krachtigste wat je kunt doen.
Ontdek of dit iets voor jou is.
Ontdek wat ons drijft.